שאלות נפוצות

אתן שואלות - ד"ר בן-עמי עונה

הירידה בפעילות השחלות ובהפרשת האסטרוגן בגיל המעבר, מתבטאת לא רק באובדן הפוריות אלא גם בתסמינים מיידיים ובהשפעות לטווח ארוך. התסמינים והתהליכים הנגרמים עקב כך עלולים לפגוע בתוחלת החיים ובאיכותם. טיפול הורמונלי חלופי משלים חסרים אלה על מנת לטפל בתסמינים המיידיים ולהשפיע באופן חיובי והגנתי על בריאותינו בטווח הארוך.

הורמונים זהים ביולוגית הם הורמונים המופקים במעבדה ממקור טבעי, בעיקר מצמחים (כגון בטטה) באופן כזה שהמבנה שלהם זהה במדויק למבנה ההורמונים אותם מייצר גופנו.  התאים בגופנו פועלים בהתאמה להורמונים שאנו מייצרים באופן טבעי לעומת תגובת התאים להורמונים הסינטטים, תהליך המשיג תוצאות טובות יותר ובטיחות גבוהה יותר ופחות תופעות לוואי.

הרבה נשים בתקופת המעבר מפחדות ליטול הורמונים בגלל תוצאות שהתפרסמו בשנת 2002 ממחקר ה-WHI בארה"ב שקטל את הטיפול ההורמונלי עקב דיווח פזיז מידי על עליה בסיכון לחלות בסרטן השד וסיכונים למחלות לב, לפני שבוצע ניתוח מעמיק של התוצאות. מאז התוספו תוצאות ההמשך של המחקר ותתי ניתוחים בוצעו שמוכיחים שהטיפול בהורמונים ספציפיים בטוחים לשימוש, אינם גורמים לסרטן שד ואף מגנים מפני מחלות שהסיכון להן עולה עם הגיל כגון מחלות לב וירידה בצפיפות העצם (אוסטאופורוזיס) ועוד.

אם לאחר בדיקה רפואית מקיפה, ישנן סיבות רפואיות להתחיל בטיפול הורמונלי כגון: טיפול בתסמינים הרבים בגיל המעבר, מניעה של דילול העצם ועוד, מומלץ להתחיל את הטיפול בהקדם האפשרי מאחר שלפי המחקרים המדעיים המובילים תחילת הטיפול ב10 שנים הראשונות אחרי גיל המעבר הוא הבטוח ביותר.

יחס אישי וחדשנות טיפולית. ד"ר בן-עמי נותנת את הזמן הנדרש לכל מטופלת על מנת להקשיב ולתת התייחסות מלאה  לכלל התסמינים והנתונים הרפואיים של כל מטופלת. המרפאה מתאימה טיפול אישי לכל אחת ונותנת את הטיפול המדויק והחדשני ביותר לכל מטופלת בין האפשרויות המרובות כולל טיפול הורמונלי חליפי, טיפול בהורמונים זהים ביולוגית, טיפולים טבעיים והדרכה לתזונה ולייף-סטייל לפי הנתונים, הצרכים והרצונות של כל מטופלת ללא מגבלות טיפול ואינטרסים זרים

כאשר ההתאמה והתזמון של הטיפול הוא מדוייק למטופלת, התוצאות הן כמעט מיידיות. כאשר הבעיות מורכבות יותר והאשה סובלת מהן יותר זמן, יכול לקחת כמה שבועות עד שהטיפול המדוייק ביותר יותאם. אחרי שמגיעים לטיפול המתאים ביותר השיפור הוא כמעט מיידי.

ד"ר בן-עמי מטפלת בנשים בכל טווח הגילאים. ישנן ילדות קטנות הסובלות מתת-פעילות של בלוטת התריס, נערות שסובלות מתסמינים של חוסר איזון הורמונלי, נשים צעירות עם תת-פעילות שחלתית ומערכת אדרנל חלשה ונשים בתקופת גיל המעבר שהתסמינים שלה כבר יכולים להתחיל בתחילת שנות הארבעים וב1% מהמקרים לפני גיל 40.

כן, אפשרי ובהצלחה רבה. לעיתים בדיקות דם מקיפות יותר שכוללות פרופיל הורמונלי ותפקוד בלוטת התריס יכולות להצביע על הגורם לבעיה. בנוסף גם בדיקות דם שנראות תקינות כשמשולבות עם אנליזה של התסמינים וההסטוריה הרפואית, יכולות להצביע על הגורם לבעיה. כאשר נעשה אבחון מדוייק, קל לטפל בבעיה והריפוי בר-השגה.

על פי מחקרים רבים שנעשו, כאשר השחלות מפסיקות להפריש אסטרוגן, העור מאבד 30% מהקולגן שבו ב5 השנים הראשונות אחרי גיל המעבר, פי 3 מקצב איבוד הקולגן  לאחר מכן, בנוסף לזה שהעור נעשה דק ויבש יותר בתקופה זו. מחקרים אף הראו שטיפול הורמונלי יכול לסייע במידת מה בשיפור מראה העור, גמישותו ועוביו ולהאט את קצב איבוד הקולגן. טיפול הורמונלי אינו ניתן עבור התוויה ספציפית זו בלבד אולם נטילתו עבור תסמינים וכהגנה על מערכות חשובות נוספות בגוף, נותנת ערך מוסף זה.

תלוי בסוג סרטן השד ועל אלו הורמונים מדובר לטיפול. לא כל ההורמונים מעלים סיכון להחמרה או הישנות המחלה. אנו ממליצים בהרבה מקרים לפי הרלוונטיות להתחיל עם תרופות אלטרנטיביות להורמונים לפתור את הבעיות. כאשר נמצא שהטיפול המתאים ביותר הינו טיפול הורמונלי, אנו מתאימים למטופלת את סוג ההורמון המתאים ביותר והבטוח ביותר בשיתוף פעולה מלא עם הרופא האונקולוג והמטופלת עצמה.

במקרים אלה מומלץ להמנע ממתן הורמונים בכדורים מאחר שהפירוק בכבד עלול לגרום לעליה מסוימת בקרישיות יתר. מתן הורמון דרך העור במקרים מסוימים מהווה פתרון. במקרים קשים יותר בהם לא מומלץ להשתמש בהורמונים כלל ניתן להיעזר בטיפולים שאינם הורמונליים לטיפול בבעיות.

אנו ממליצים להגיע לייעוץ הראשוני עם בדיקות דם אחרונות אפילו אם בוצעו לפני זמן ולהביא בדיקות רפואיות או מסמכים רפואיים נוספים אם יש כולל רשימת תרופות והמינונים שלהם.